Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καλοί μου άνθρωποι!

Μικρό αφιέρωμα σε ένα μεγάλο ηθοποιό



Θέλω να καταθέσω κι εγώ μερικά ταπεινά λόγια, με αφορμή το θάνατο ενός εμβληματικού ηθοποιού της μεταπολεμικής Ελλάδας, του Θανάση Βέγγου.  Και είναι ίσως μιά ακόμα κακή φάρσα της Ιστορίας, τώρα που μια εποχή ολόκληρη αλλάζει,  να μας στερεί έναν από τους ανθρώπους που τόσο καλά ζωντάνεψαν στη μεγάλη οθόνη την μεταπολεμική Ελλάδα. 
Το video που σας παρουσιάζουμε εδώ  είναι απο την ταινία  "Ποιος Θανάσης", του 1969, σε σενάριο του Γιώργου Λαζαρίδη και σκηνοθεσία του Θανάση Βέγγου, ο οποίος Θανάσης,  προσπαθεί να μαζέψει τα δανεικά και αγύριστα για να πληρώσει ένα γραμμάτιο.   Εις μάτην...Κανείς δεν πληρώνει τα δανεικά στον καλό μας άνθρωπο...

    Αλλά ας μείνουμε λιγάκι στο 1969.  Ποια ήταν αυτή η εποχή;   Το 1969 λοιπόν ο γράφων μόλις είχε γεννηθεί, καλά αυτό δεν είναι και τόσο αξιοσημείωτο (sic),  σύμφωνα με την Ελληνική Wikipedia, γίνεται η πρώτη πτήση του Κονκόρτ, και οι Neil Armstrong και Buzz  Aldrin  είναι οι πρώτοι άνθρωποι που περπατούν στη Σελήνη...Στην μικρή μας πατρίδα έχει επιβληθεί πλέον στρατιωτική δικτατορία και φυσικά στους αριθμούς ο Ελληνικός καπιταλισμός ανθεί ακόμα, με την κινητήριο ορμή των μεταρυθμίσεων των προχουντικών καραμανλικών κυβερνήσεων.  Είναι η Ελλάδα της αντιπαροχής και της αστικοποίησης, που τόσο καλά περιγράφηκε στον ελληνικό κινηματογράφο της εποχής, η Ελλάδα του οικονομικού θαύματος του Ξενοφώντα Ζολώτα και του Σπύρου Μαρκεζίνη.  Οι συνέπειες της κακής διαχείρισης της χουντικής επταετίας δεν είναι ακόμα ορατές σε οικονομικό επίπεδο, το αντίθετο μάλιστα, το Ελληνικό κράτος μπορεί να δανείζεται για να ασκεί την πολιτική του διαπλοκή με τα παλιά και νέα  επιχειρηματικά τζάκια.
     Ο Θανάσης Βέγγος είναι ένας τυπικός μικροαστός αυτοπασχολούμενος, με χρέη, φέσια, αλλά και ηθικές αρχές οι οποίες όμως έρχονται συχνά σε σύγκρουση με τις αλλαγές που προκαλεί η καπιταλιστική ανάπτυξη στην χειμαζόμενη πολιτικά πατρίδα.  Αν έχετε παρακολουθήσει ή θέλετε  να δείτε την ταινία θα διαπιστώσετε μια βασική αρχή του οικονομικού μας συστήματος.  Το  χρήμα που κυκλοφορεί, έχουμε μια σταθερή ακόμα δραχμή μην το ξεχνάτε, δεν είναι τόσο πολύ και μάλλον δεν φτάνει για να καλύψει τις ανάγκες της νέας μικροαστικής τάξης της Αθήνας, που  την μαγεύουν οι σειρήνες του καπιταλισμού της εποχής .Αυτό μπορεί να  σημαίνει ότι ο πληθωρισμός είναι χαμηλός και το νόμισμα ισχυρό.   Οι ...πιστωτικές κάρτες της εποχής λέγονται γραμμάτια. Σε αντίθεση όμως με τις ανεξέλεγτες χορηγήσεις από τις ελεεινές τράπεζες της γενιάς μας, τα γραμμάτια ήταν ένα σύστημα δανεισμού ανάμεσα σε ιδιώτες με την εγγύηση της τράπεζας.   Το ψυγείο, η τηλεόραση, το τηλέφωνο όλα αυτά τα τόσο αυτονόητα σήμερα, ήταν πολύ  δύσκολο  να αποκτηθούν τότε.  Πόσες δόσεις, πόσα γραμμάτια.  Ο καπιταλισμός είναι πάντα ίδιος στην φιλοσοφία του, οι ανάγκες που χρησιμοποιεί αλλάζουν. 
Και  ο καλός μας άνθρωπος λοιπόν.  Ενας νευρωτικός νεοέλληνας που προσπαθεί να επιβιώσει και να προκόψει σε μια χώρα που δεν προλαβαίνει να επουλώσει τις παλιές πληγές της και εμφανίζονται νέες.  Τρέχοντας πάντα, σαν την ελληνική έκδοση  του Σαρλώ, κινείται ανάμεσα στις γνώριμες αστικές εικόνες των πατεράδων μας.  To παντοπωλείο, το βιβλιοχαρτοπωλείο, το κατάστημα ηλεκτρικών ειδών, τον κινηματογράφο της γειτονιάς.  Η προσπάθειά του να μαζέψει τα δανεικά κι αγύριστα κάποτε γυρίζει από την άλλη, αναγκάζεται να δανείσει τους πάντα πονηρούς και κλαψιάρηδες μικροεμπόρους που πάει να εισπράξει.  Υπάρχει ακόμα και ο ζητιάνος της γειτονιάς, ένας ψεύτικος τυφλός. 
    Αλλά ποιος τελικά εκμεταλλεύεται ποιον;   Οι συνηθισμένοι τύποι της νεολληνικής πονηριάς παρελαύνουν από την πολύ καλή ταινία.   Ο απατεώνας και άχρηστος αγαπητικός, που εκμεταλλεύεται την πτωχή πλην τίμια κοπέλλα, οι αεριτζήδες φίλοι που προσπαθούν να φάνε το μαγαζί του Θανάση, η ζούφια υψηλή κοινωνία των Αθηνών που επιβιώνει παρασιτικά, αρνούμενη να μετατραπεί σε μια ώριμη αστική τάξη.  Είναι, από τότε, όλοι τους εκεί, ακυρώνοντας συχνά τις ταξικές τους διαφορές, μέσα στην κάπως καθυστερημένη με τα δυτικά πρότυπα ελληνική κοινωνία.   Τους αναγνωρίζετε;    Είναι οι ίδιοι απατεωνίσκοι που θα τους δείτε πιο μοντέρνους και high tech στην σημερινή Ελλάδα, χρεωμένη πια από αυτούς τους ίδιους , με άπειρα δισεκατομμύρια ευρώ να μας εκβιάζουν από τα δουλικά τους media με μόνο σκοπό την διατήρηση της βλαβερής εξουσίας τους.  Είναι οι φελλοί αυτής της χώρας, που επιπλέουν πάνω στη θάλασσα της νεολληνικής προχειρότητας.  Επιβίωσαν της δικτατορίας και εγκαταστάθηκαν σαν καρκίνος πάνω στο σώμα της μεταπολίτευσης. 
Καλέ μας άνθρωπε, πόσο μεγάλος υπήρξες!! Μας τα είπες όλα, από τότε.  Μόνο που εμείς οι άφρονες, δεν είχαμε μάτια και ψυχή για να αντικρύσουμε κατάματα την αλήθεια. 
Καλό σου ταξίδι.  Μας άφησες τα δώρα σου.
      

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ράφτρα της Κοκκινιάς

Μαλαματένια λόγια, Γιάννης Μαρκόπουλος, Μάνος Ελευθερίου Το ιστορικό βίντεο του 1974 "Καλύτερα να σ' έλεγαν Μαρία και νά 'σουν ράφτρα μες την Κοκκινιά. .. " Αριστουργηματικό τραγούδι, ιστορική συνάντηση, ο νεοελληνικός πολιτισμός σε μια πολύ δυνατή στιγμή του. Και η δύναμή του αυτή δεν πηγάζει από τις... συμμορίες, αλλά γεννιέται απλά και αβίαστα από την ράφτρα της Κοκκινιάς. Κοιτάζω ξανά και ξανά το παλιό  βίντεο του 1974. Τα σεμνά παιδιά που τραγούδησαν τόσο δυνατά αυτό το τραγούδι, μου φάνηκε πως γεννήθηκαν κι αυτά από μια τέτοια μάνα. Και της αποτίουν ύψιστο φόρο τιμής. Η παλιά Κοκκινιά Ποια είναι η ράφτρα της Κοκκινιάς ; Κυριολεκτικά μιλώντας, θα μπορούσε να είναι μια προσφυγοπούλα, που κατάγεται από την χαμένη πια γι αυτήν πατρίδα της Ιωνίας, που μεγάλωσε σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον και ρίχτηκε σε ένα άθλιο αντίσκηνο στις αλάνες τότε της Κοκκινιάς, θύμα βίαιου ξεριζωμού και μιας πρωτοφανούς σε μέγεθος αλλά και ιστορική β

O Χασοδίκης, Ο Καβουρίδης και ο Παύλος, μια εντελώς φανταστική ιστορία

    Ο κος Χασοδίκης καθόταν αναπαυτικά στην περιστρεφόμενη δερμάτινη πολυθρόνα του. Μπροστά  απλωνόταν το  πολυτελές εβένινο γραφείο  και πίσω του,  μέσα από  την τζαμαρία του μεγάλου παράθυρου, δέσποζε πάνω στον ιερό βράχο η αρμονική φιγούρα του Παρθενώνα, κυκλωμένου μέσα στην λιτή του μεγαλοπρέπεια από τα απαλά χρώματα του αττικού σούρουπου.       Ήταν μια καλή μέρα για τον κο Χασοδίκη. Παρά την μεγάλη κρίση που έπληττε χιλιάδες συναδέλφους του, ο ίδιος είχε εξασφαλίσει για το  γραφείο του μερικές μεγάλες υποθέσεις, που θα συντηρούσαν  για καιρό τα κέρδη του.   Ίσως γι αυτό ο κος Χασοδίκης είχε μια έκφραση ικανοποίησης καθώς ατένιζε σιωπηλά τον Παρθενώνα  και χάιδευε ράθυμα την κοιλίτσα του κάτω από το ακριβό γιλέκο. Ίσως όμως και να σκεφτόταν το ξανθό γκομενάκι που θα συναντούσε αργότερα στην κρυφή του γκαρσονιέρα..Ποιος ξέρει...      Τότε άρχισε να δονείται το  τηλέφωνο. Ο κος Χασοδίκης μισούσε τα τηλέφωνα ειδικά όταν του διέκοπταν τις σκέψεις του.  Απηυδισμένος όπως ήταν από τα

Την ιστορία την βρίσκεις πάντα μπροστά σου (γ)

 ΜΕΡΟΣ Γ Το 334 πχ ο Μέγας Αλέξανδρος αποβιβάστηκε στην ασιατική πλευρά του Ελλήσποντου, στον λιμένα των Αχαιών, και κάρφωσε το δόρυ του στην μικρασιατική γη, εγκαινιάζοντας μια υπερχιλιετή εισβολή του Ελληνικού πολιτισμού στην Ασία.  Το 1071, χίλια τετρακόσια χρόνια μετά,  όταν ο Ρωμανός Διογένης ηττήθηκε στην Μάχη του Ματζικέρτ,  χάθηκε για πρώτη φορά μικρασιατική γη από την επιρροή του Ελληνορωμαϊκού πολιτισμού και το κενό γέμισαν οι Σελτζούκοι Τούρκοι που ίδρυσαν χαλιφάτο στα χαμένα εδάφη. Το αποτέλεσμα ήταν η παλιά αυτοκρατορία να στηρίζεται όλο και πιο πολύ στα ευρωπαϊκά της εδάφη και στους βαλκανικούς  πληθυσμούς.  Επίσης άρχισε να παραδίδει εμπορικά  προνόμια στις Δυτικές ναυτικές δημοκρατίες όπως η Βενετία και η Γένουα.    Μια σχέση «αγάπης και μίσους» εγκαινιάστηκε από τότε  που διαρκεί ως τις μέρες μας, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράδοξο.   Η πολιτική των Παλαιολόγων, που αναπτύξαμε στο προηγούμενο άρθρο μας, έφερε σε σύγκρουση το …χθόνιο του έθνους με τις πολιτικές επιλογές